Läs om Rapunzel of Sweden som en gång ett populärt varumärke
Rapunzel of Sweden har haft en spännande resa, men även upplevt stora förändringar. Grundaren Ida Backlund startade företaget 2007 och byggde upp ett starkt varumärke känt för högkvalitativt löshår till bra priser. År 2016 sålde hon dock företaget, vilket blev en vändpunkt.
Efter försäljningen tog nya ägare över och förändringarna kom snabbt. Kvaliteten på håret försämrades, troligtvis för att öka marginalerna. Samtidigt började priserna höjas smygande. Redan då tappade Rapunzel sin trogna kundbas, som hade litat på märkets ursprungliga löfte om kvalitet.
2023 meddelade Rapunzel of Sweden att de numera endast erbjuder 14 dagars garanti på sitt löshår – ett tecken på förfall. Rykten cirkulerade om att nästan hela personalen på deras salonger avskedades strax innan.
Ytterligare problem dök upp 2024, då företaget anklagades för falsk marknadsföring. De påstod att deras Nail hair-löshår var av keratin, men det visade sig att fästena var gjorda av vanligt lim istället.
Vad som kommer att hända med Rapunzel är osäkert. Men det är tydligt att deras guldålder är förbi, och det återstår att se om de kan vända den negativa trenden.